פרויקט שילוב לילדים עם מוגבלויות בגיל המעון / מתקנים מותאמים ופעילויות משותפות / מעגלים חברתיים רחבים
"מחקרים עדכניים מוכיחים כי התפתחות רגשית בריאה, מתפתחת בסביבה חברתית מכילה ומגוונת. ככל שהחשיפה מוקדמת בגיל, כך היסודות להתפתחות החברתית יהיו מוצקים וחזקים יותר". במילים אלו מסבירים ב'בית איזי שפירא' – ארגון המוביל לשינוי באיכות חייהם של אנשים עם מוגבלויות, את הפרויקט החדשני שהשיקו לקראת שנת הלימודים הקרובה.
התכנית החדשנית שזכתה לסיקור נרחב באתר 'שוים', מציגה תכנית שילוב נרחבת המתחילה כבר בשנת הלימודים הראשונה בחייו של הילד. המעון שהוא המוסד הראשון אליו נחשף הילד בחייו המוקדמים, מהווה מין חממה מגוננת עד למפגש המחודש עם האם המסורה. מאידך בזכות היותו מוסד ציבורי הרי שהוא גם מהוה קורת גג למפגש חוויתי מספק ומעצים. "פיתחנו מודל ייחודי, המשלב בין שייכות לקבוצת הבית, והזדמנויות למפגש והעשרה הדדית", מסבירה חנה ימין שרקי סמנכ"לית מקצועית בבית איזי שפירא, את הבשורה הייחודית.
במתחם של בית איזי שפירא שברעננה יוקצה קמפוס ייעודי, שבו יתבצע תהליך השילוב. כמו כל מעון יום הוא מיועד לגילאי שנה עד שלוש, ויכלול מעון יום וגני ילדים, שבו ילמדו וישחקו יחד ילדים עם ובלי מוגבלויות.
צוות מומחים שגויס למטרה רוכש כבר כעת כלים חיוניים, לשם הגשמת והצלחת השילוב, כך שכל ילד יוכל לקבל את הדרוש לו. "המטרה היא", אומרים בארגון, "לאפשר לכל פעוט להתפתח במרחב מכיל ומקבל". לשם כך מוקמים מתקני משחק מיוחדים וחדר ג'ימבורי מאובזר. וכך גם מפתחים חוגי העשרה המתאימים לכל הילדים כאחד.
הצוות יתמוך ויתווך באינטראקציות החברתיות המתפתחות בין הילדים, במהלך הפעילויות המשותפות הכוללות: משחק חופשי, תנועה, מוזיקה וגירויים חושיים.
המודל החינוכי לפיו יפעלו במרכז החינוכי מבוסס על גישת SEL (למידה חברתית-רגשית), מותאמת לגיל הרך ולמציאות הישראלית. "המודל שפיתחנו", מצהירים בארגון, "מאפשר לכל פעוט בכל גיל, לפתח תחושת בטחון ושייכות, תוך חשיפה הדרגתית, המותאמת למעגלים חברתיים רחבים יותר".