צפיפות בגני הילדים הרגילים דוחפת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים לבחור במסגרות חינוך מיוחד. כך עולה ממחקר חדש של מרכז טאוב, "סרדינים בגן ילדים: השפעת הצפיפות בגני ילדים בחינוך הרגיל על השתתפות במסגרות נפרדות לחינוך מיוחד".
מחקר חשוב זה, שנערך על ידי ד"ר שרית סילברמן ונחום בלם, פורסם באתר מרכז טאוב ונחשף גם בכתבתה של ג'ני בלו באתר "שווים". ממצאיו מצביעים על כשל מערכתי שפוגע במאמצי שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בחברה.
החוקרים, ד"ר שרית סילברמן ונחום בלס, מצאו כי תופעה זו בולטת במיוחד בחינוך הממלכתי העברי וברשויות מקומיות מבוססות כלכלית. המספרים מדברים בעד עצמם: שיעורי ההרשמה למסגרות נפרדות בחינוך הממלכתי בשנים האחרונות נעים בין 5.5% בכיתות הקטנות ביותר לכמעט 8% בכיתות הצפופות ביותר. במחקר נכתב כי "הצפיפות בכיתות פועלת כחסם מבני לשילוב ודוחפת משפחות להעדיף עבור ילדיהן מסגרות נפרדות". הקריאה הברורה של החוקרים למשרד החינוך היא לפעול להורדת ממוצע התלמידים בגני החינוך הרגיל מ-30 ל-19 – כפי שהומלץ במסקנות ועדת שפירא.
אלא שלמרבה הצער, יישום המלצות הוועדה נדחה לשנת 2027 בשל היעדר הסכמות תקציביות, כך שהילדים וההורים ימשיכו להתמודד עם המצב הקיים עוד שנים ארוכות. "אפשרי" מזמינה אתכם לקחת חלק במאבק על עתיד ילדי ישראל. הצטרפו אלינו ודרשו את יישום המלצות ועדת שפירא, כי לכל ילד מגיע עתיד טוב יותר.