בירושלים, המפעילה את מערך ההסעות הגדול ביותר בארץ (כ-32,000 תלמידים, מחציתם בחינוך מיוחד), העדויות חושפות חריגה מהכלל המנחה של משרד החינוך – שמשך הסעה לא יעלה על שעה וחצי (1.5 שעות).
מקרה תניה, פסגת זאב: אמא לתלמיד עם אוטיזם, מספרת שבנה נאסף ב-06:45 בבוקר ומגיע לבית הספר רק אחרי 08:00. המסלול חזרה ארוך אף יותר: איסוף ב-16:00 והגעה הביתה רק ב-17:30 ולעיתים מאוחר יותר. "הילד שלי חוזר מרוסק. הוא בוכה כשהוא שומע את ההסעה, מתפרק מחרדה ומעייפות," היא מעידה. בנוסף, דווח על הסעות שכלל לא הגיעו.
"מערך ההסעות… מסיע מדי יום כ-32,000 תלמידים… כאשר מחצית מהתלמידים הם תלמידי חינוך מיוחד… בשל כך, עלולות להתרחש לעיתים תקלות נקודתיות או עיכובים… אנו פועלים ככל הניתן לצמצם את ההפרעות…"
גם באשדוד, הבעיה חזרה: נערה בת 15 על הרצף (כיתת תקשורת) נותרה ללא הסעה מתחילת השנה. האם מדווחת כי הנערה נאלצת לנסוע באוטובוסים רגילים כבר 200 ימים – מציאות המסכנת את יציבותה הנפשית.
הגורם לכשל (תגובת אשדוד): העירייה מאשרת כי העיכוב נובע מ**"הקושי במציאת מלווה להסעה, קושי המוכר ונפוץ בכל רחבי הארץ"**.
בשל המחסור החמור במלווים ובניסיון להבטיח יציבות לתלמידים, אישר משרד החינוך מודל חירום גמיש שהופך את ההורים למסיעים בתשלום:
מערך ההסעות מעוגן בחוק הסעה בטיחותית ובחוזר מנכ"ל משרד החינוך:
סוג זכאות | תנאי / הגדרה חוקית |
משך הסעה מקסימלי | לא יעלה על שעה וחצי (1.5 שעות). |
זכאות ללא תלות במרחק | תלמידים עם אוטיזם, שיתוק מוחין ומוגבלות שכלית התפתחותית. |
ליווי | זכאות למלווה צמוד בהסעה, במימון המדינה. |
איסור הורדה | איסור מוחלט על הורדת ילד חינוך מיוחד ללא מבוגר מקבל. |
סיכום חדשותי-עובדתי: הכאוס בתחילת השנה חושף כשל מערכתי מתמשך בגיוס מלווים, המאלץ את הרשויות לאמץ פתרונות חירום כמו הסעת הורים בתשלום, כמעקף לזכויות החוקיות הבלתי ממומשות.
גם כשמערכת ההסעות קורסת, זכויותיכם המערכתיות האחרות עומדות בתוקף. הורים יקרים, מגיע לכם כל סיוע אפשרי! אם אתם מתמודדים עם הקושי בחינוך המיוחד או עם ילד שזקוק לליווי צמוד, אפשרי כאן כדי לעזור לכם למצות את הזכויות וההטבות המגיעות לכם מול המוסדות הממשלתיים והרשויות. ליחצו כאן עכשיו כדי לבדוק את כל הזכאויות שלכם ולקבל ליווי מקצועי! אפשרי. סיוע. יציבות.